Sokan gondolkodnak azon, hogy saját vállalkozásba kezdjenek, és egy népszerű ötlet az angol használt ruhák és gyerekjátékok behozatala és továbbértékesítése. Ezek a termékek gyakran jó minőségűek, egyedi darabokat is találhatunk közöttük, és általában kedvezőbb áron szerezhetők be, mint az új termékek. De vajon valóban megéri-e belevágni egy ilyen vállalkozásba Magyarországon? Milyen lépéseket kell tennünk, és mire kell figyelnünk?
Megéri-e angol ruhákat és gyerekjátékokat behozni és árusítani?
A válasz erre a kérdésre igen, megérheti, de mint minden vállalkozás, ez is rejt magában kockázatokat és alapos tervezést igényel. A gyerekruhákra és játékokra általában nagy a kereslet, hiszen a gyerekek gyorsan nőnek, a ruhák hamar kinövik, a játékok pedig elhasználódnak vagy megunják őket. Különösen kiemelt időszak lehet az ünnepi szezon, amikor sokan keresnek karácsonyi ajándékokat a gyereküknek, és egy jó minőségű, de megfizethető használt játék vagy ruha vonzó lehetőség lehet.
Azonban a siker nem garantált. Mielőtt belevágnánk, alaposan tájékozódnunk kell:
- Konkurenciaelemzés: Van-e már hasonló üzlet a környéken? Mekkora a kínálatuk, milyen árakkal dolgoznak? Miben tudnánk mi többet vagy mást nyújtani?
- Helyiségbérlés költségei: Ha fizikai üzletet szeretnénk nyitni, a bérleti díj jelentős költségtényező lehet. Fontos egy jó lokációt találni, ahol van potenciális vásárlókör. Alternatíva lehet az online értékesítés, ami alacsonyabb induló költséggel jár.
- Áruszállítás és beszerzés: Mennyibe kerül a termékek Angliából való behozatala? Hogyan tudjuk biztosítani a folyamatos, jó minőségű árukészletet? Milyen a szállítási költség, a vámkezelés (ha szükséges a Brexit óta)?
- Egyéb költségek: Ne feledkezzünk meg a vállalkozás indításának és fenntartásának egyéb költségeiről sem (pl. könyvelés, marketing, csomagolás, munkabér, ha alkalmazottunk is van).
- Piackutatás: Érdemes felmérni a helyi igényeket. Milyen típusú ruhákra, játékokra van leginkább kereslet? Milyen korosztály a fő célcsoport?
Érdemes lehet körbekérdezősködni olyanoknál, akik már foglalkoznak hasonló tevékenységgel, hogy milyen tapasztalataik vannak, milyen nehézségekkel szembesültek.
Mi kell hozzá?
A vállalkozás indításához szükség van néhány alapvető dologra:
- Vállalkozói ismeretek: Legalább alap szinten tisztában kell lenni a vállalkozás működésével, az adózással, a könyveléssel.
- Tőke: Az induláshoz szükség van kezdőtőkére a helyiség bérléséhez, az első árukészlet beszerzéséhez, a szállítási költségekhez és az egyéb induló kiadásokhoz.
- Beszerzési forrás: Megbízható angliai partnerekre van szükség, akiktől jó minőségű, válogatott árut tudunk rendszeresen beszerezni (pl. bálás ruhát, zsákos játékot forgalmazó nagykereskedések).
- Angol nyelvtudás: Bár nem feltétlenül elengedhetetlen, az angol nyelvtudás nagy előnyt jelenthet a kapcsolattartásban az angliai partnerekkel, a szerződéskötésnél, és az áruk kiválasztásánál. Ha nem beszélünk angolul, vannak olyan cégek, közvetítők, akik segítenek a beszerzésben és a behozatalban, de ez természetesen plusz költséggel jár. Alternatív megoldásként felkérhetünk egy tolmácsot, vagy egy angoltanár segítségével megtanulhatjuk a nyelvet.
Hogyan kezdjek bele?
- Üzleti terv készítése: Ez az első és legfontosabb lépés. Gondoljuk végig a célokat, a célközönséget, a stratégiát, a költségeket és a várható bevételeket.
- Piackutatás és konkurenciaelemzés: Mérjük fel a helyi igényeket és a versenytársakat.
- Beszerzési forrás felkutatása: Keressünk megbízható angliai nagykereskedőket vagy közvetítőket.
- Vállalkozási forma kiválasztása és elindítása: Döntünk az egyéni vállalkozás, Kft. vagy más forma mellett, és intézzük a szükséges hivatalos ügyeket.
- Helyiség kiválasztása vagy webshop létrehozása: Megkeressük a megfelelő üzlethelyiséget, vagy elkészítjük az online áruházat.
- Első árukészlet beszerzése: Megrendeljük és behoz(at)juk az első szállítmányt.
- Árazás és marketing: Kialakítjuk az árakat, és elkezdjük hirdetni a vállalkozásunkat (pl. közösségi média, szórólapok).
- Nyitás és folyamatos működtetés: Megnyitjuk az üzletet vagy elindítjuk a webshopot, és folyamatosan kezeljük a készletet, a vásárlókat és a marketinget.